We wrześniu w Bremervoerde (Dolna Saksonia, Niemcy) rozpocznie się budowa pierwszej na świecie stacji do tankowania wodoru do pociągów pasażerskich. Przedstawiciele władz lokalnych i inwestorów dokonali symbolicznej inauguracji inwestycji.

Budowa instalacji jest realizowana na zlecenie przewoźnika LNVG przez spółkę Lindę, która następnie będzie jej operatorem. Partnerami przy realizacji projektu są Alstom, władze Dolnej Saksonii oraz regionalnego przewoźnika Elbe-Weser GmbH (EVB).

Po zaplanowanym na połowę 2021 roku zakończeniu inwestycji stacja zastąpi mobilne instalacje do tankowania wodoru. Obiekt w Bremervoerde będzie mógł tankować 1 600 kg paliwa dziennie przez co stanie się jednym z największych instalacji na świecie. Od początku 2022 roku będzie tankowane trzy razy dziennie 14 regionalnych składów pociągów produkcji Alstomu, a w razie konieczności przez całą dobę. Dzięki zasięgowi 1000 km zespoły trakcyjne będą mogły jeździć bezemisyjnie cały dzień po sieci EVB. Obszary, w których powstaną kolejne stacje istnieje możliwość, aby produkowały one wodór w procesie elektrolizy z wykorzystaniem OZE. Pod koniec lutego, po osiemnastu miesiącach, zakończyły się testy wyprodukowanych przez Alstom zespołów trakcyjnych iLint napędzanych wodorem.

Na początku czerwca rząd Niemiec zaakceptował strategię wodorową. Zgodnie z nią do 2030 roku powstaną instalacje do produkcji zielonego wodoru o mocy 5 GW. Do 2040 roku mają wzrosnąć do 10 GW. Wodór ma być wykorzystywany m.in. w transporcie.

Źródło: Alstom

Facebook Comments
Please follow and like us:
error0
fb-share-icon0
fb-share-icon20