W środę Komisja Europejska przedstawiła szacowany na 750 mld euro program odbudowy gospodarki europejskiej po pandemii koronawirusa. Jego głównym elementem są działania na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi, które mają napędzić gospodarkę.

Uznawany za największy na świecie ,,zielony impuls” ma z jednej strony pomóc Europie otrząsnąć się ze skutków pandemii, a z drugiej przyczynić się do osiągnięcia w 2050 roku celu neutralności klimatycznej. Zielone fundusze pochodziłyby częściowo z unijnej perspektywy budżetowej na lata 2021-2027, na którą ma zostać przeznaczonych 1,1 bln euro.

Agencji Reuters udało się dotrzeć do głównych założeń planu odbudowy gospodarki europejskiej.

Budynki ekologiczne

Plan zakłada przeznaczenie 91 mld euro rocznie na dotacje i kredyty unijne na instalacje paneli słonecznych na dachach budynków, ich termomodernizację oraz wymianę źródeł ciepła na te zasilane OZE. Środki unijne miałyby uruchomić inwestycje warte 350 mld euro rocznie. Priorytetem są szkoły, szpitale i budynki socjalne.

Czysty wodór

Komisja chce, aby w Unii Europejskiej produkowano 1 mln ton czystego wodoru rocznie – zeroemisyjnego paliwa produkowanego przy wykorzystaniu OZE, który mógłby zasilić najbardziej emisyjne procesy przemysłowe. Dostępne fundusze unijne mogłyby wyzwolić inwestycje warte 30 mld euro. Komisja Europejska rozważa również podwojenie system wsparcia dla wodoru do 1,3 mld euro. Pojawiła się również propozycja uruchomienia kontraktów różnicowych CO2, aby wspierać projekty wodorowe w postaci zapłacenia różnicy między ceną uprawnień do emisji CO2, a rzeczywistym kosztem redukcji emisji.

OZE

Unia Europejska zamierza w ciągu 2 lat wspomóc realizację nowych projektów OZE o łącznej mocy 15 GW. To ma pozwolić na uruchomienie inwestycji wartych 25 miliardów euro. Zielone projekty otrzymają wsparcie także od Europejskiego Banku Inwestycyjnego – w formie pożyczek na które założono 10 mld euro.

Transport ekologiczny

Komisja chce uruchomić wart 20 mld euro dwuletni program dotacji i gwarancji, który ma się przełożyć na wzrost sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych, a także rozwój infrastruktury do ich ładowania. W efekcie do 2025 roku ma powstać 2 mln punktów ładowania.

40-60 mld euro ma zostać przeznaczonych na rozwój kolei zeroemisyjnej. Dodatkowe 20 mld euro mogłoby trafić do miast, które chcą rozwijać infrastrukturę rowerową i czysty transport publiczny.

Źródło: Reuters


Facebook Comments
Please follow and like us:
error0
fb-share-icon0
fb-share-icon20